Wielu motocyklistów zaczyna dzisiaj od pojemności 125 i 50, bo nie potrzeba na nie specjalnych uprawnień, wystarczy prawo jazdy B. Szybko jednak taka pojemność okazuje się niewystarczająca. Zaczyna się kurs na prawo jazdy na motocykl i permanentne przeszukiwanie portali ogłoszeniowych. Jak wybrać swój pierwszy motocykl?
Zachowaj rozsądek
Oczywiście każdy od razu zaczyna marzyć o litrowym motocyklu, ale niestety, takie rozpoczęcie przygody, często wiąże się z lekceważącym podejściem, co może doprowadzić do nieszczęśliwych rezultatów. Lepiej na początek swojej motocyklowej kariery ograniczyć się do pojemności około 500 cm3 i mocy w granicach 50 KM. Silnik o takich parametrach zapewni dużą dozę dynamiki i sporo emocji, a jednocześnie nie wyrzuci nas z siodła.
Typ motocykla, nasz wzrost i styl
W pierwszej kolejności musimy się zawsze zastanowić, czego w zasadzie chcemy od naszej przyszłej maszyny. Czy interesuje nas jazda dynamiczna, spokojne pokonywanie kolejnych kilometrów na cruiserze, a może jesteśmy fanami wielkiej turystyki i już w wakacje chcemy jechać naszym motocyklem do Włoch? Kolejny aspekt to wzrost. Mimo że salony oferują pewną personalizację wysokości samego motocykla, to niektóre bariery są trudne do obejścia. Ostatni czynnik to styl. Tu przede wszystkim uwzględniamy własne preferencje.
Polecane motocykle dla początkujących
Honda CMX 500 Rebel
Motocykl oferuje przede wszystkim świetny desingnerski wygląd i przyzwoite osiągi w dobrej cenie. Nie wygląda też na pięćsetkę. Motocykl jest masywny, ale nie przesadnie ciężki, każdy powinien sobie z nim poradzić. Dwucylindrowy rzędowy silnik pracuje bardzo kulturalnie, nie drży i oferuje dużą dozę momentu obrotowego, co czyni go świetnym miejskim modelem.
Silnik o maksymalnej mocy na prawo jazdy kategorii A2 ma ciekawą charakterystykę, zbiera się w zasadzie od samego dołu obrotomierza. Pozwala to używać motocykla wygodnie na co dzień, a nie jedynie na torze. CBR prezentuje się świetnie, a prędkość maksymalna i przyśpieszenie jest imponująca jak na tę klasę. Maszyna jest lekka i świetnie kładzie się przy pokonywaniu zakrętów, każdy początkujący motocyklista będzie zadowolony.
Honda CB500X
Warto zaznaczyć, że to na prawdę duży i wysoki motocykl, co dla wielu będzie dużą zaletą. Zawieszenie jest dostosowane do jazdy terenowej i żaden szuter ani nieutwardzona droga nie będzie mu straszna. Pojazd jest wąski i świetnie się nim manewruje w mieście. Z kolei jeśli chodzi o jazdę autostradową z załadowanymi akcesoryjnymi kuframi też jest całkiem dobrze. Oczywiście zawieszenie jest nieco zbyt miękkie na trasy, ale nie da się mieć wszystkiego. Szyba przednia jest odpowiednio wysoka i nawet długa jazda z prędkością140 km/h nie powinna kończyć się zmęczeniem.
Honda CB500F
Pozbawiony większej ilości owiewek motocykl jest duży i masywny. Ponadto ma bardzo ciekawy, agresywny design, który będzie ściągać wiele spojrzeń przechodniów. Pozycja za kierownicą jest wygodna i w miarę uniwersalna. Prowadzi się go dokładnie tak, jak moglibyśmy chcieć od miejskiej maszyny, która ma nas przewieźć w godzinach szczytu, tam gdzie potrzebujemy.
Wybór motocykli na rynku jest na prawdę duży i każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Trzeba tylko pamiętać przy wyborze pierwszej maszyny, żeby nie przesadzić z mocą. Chcemy się w końcu cieszyć jak najdłuższą jazdą i te pierwsze lata na jednośladzie spędzi bez żadnych wypadków i nieprzyjemnych przygód.