W ciągu ostatnich lat Polska zdecydowanie wzmocniła swoją pozycję handlową na świecie. Chociaż naszymi głównymi partnerami biznesowymi są państwa Unii Europejskiej, dokonujemy wymian handlowych także z państwami członkowskimi WNP oraz krajami Dalekiego Wschodu.
Mocna pozycja Polski na handlowej mapie świata
Centralne położenie naszego kraju w Europie sprzyja nawiązywaniu i utrzymywaniu stosunków handlowych z resztą świata. Poza byciem solidnym partnerem handlowym dla wielu państw, coraz częściej Polska staje się punktem przeładunkowym dla różnego rodzaju towarów, głównie ze względu na intensywny rozwój sieci kolejowych i rozbudowę dróg.
Najczęściej prowadzimy wymiany handlowe z Chinami, Rosją, Ukrainą i Białorusią. Jesteśmy zarówno eksporterami dużej ilości polskich towarów, jak i importerami artykułów zagranicznych. Bliskość z krajami WNP umożliwia szybki przewóz towarów, co zdecydowanie działa na naszą korzyść w stosunku do pozostałych krajów Europy. Z kolei wymiana handlowa z Chinami rozwija się bardzo intensywnie dzięki rozwojowi sieci kolejowych i rozbudowy infrastruktury kolejowej.
Wymiana towarowa z Dalekim Wschodem
Stosunki handlowe pomiędzy Polską a Chinami dynamicznie się rozwijają, coraz więcej chińskich towarów jest eksportowanych do Polski, ale również wzrasta zainteresowanie polskimi produktami. Chiny, jako kraj z największą liczbą mieszkańców na świecie, ma wyjątkowo duże potrzeby, dlatego też istnieje konieczność importowania zagranicznych towarów.
Najczęściej eksportujemy do Chin wyroby papiernicze, z racji małych ilości drzew i niskiego zaangażowania w recykling przez naszych odbiorców. Rośnie również zainteresowanie innowacyjnymi urządzeniami mechanicznymi a także naszymi artykułami rolnymi i spożywczymi. Wielu przedsiębiorców z kolei lokalizuje swoje firmy w Chinach ze względu na niskie koszty produkcji i tanią siłę roboczą, dlatego chińskie produkty trafiają do Polski i reszty Europy w bardzo dużych ilościach.
Najbardziej optymalną drogą transportu pomiędzy Polską a Chinami jest droga kolejowa, ponieważ jest ona stosunkowo tania, a zarazem dosyć szybka. Najszybszym rozwiązaniem jest wybór ekspresowych pociągów towarowych, które kursują na zmodernizowanej trasie łączącej Europę z Bliskim Wschodem i Chinami, nazywaną obecnie Nowym Jedwabnym Szlakiem. Dostosowanie kontenerów, które są główną jednostką ładunkową w transporcie kolejowym pozwala obecnie przewieźć pociągiem praktycznie każdy rodzaj ładunku.
Stosunki handlowe z państwami członkowskimi WNP
WNP to inaczej Wspólnota Niepodległych Państw, która zrzesza kraje byłego ZSRR – Rosję, Ukrainę, Białoruś, Armenię, Azerbejdżan, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawię, Turkmenistan oraz Uzbekistan. Z racji bliskości geograficznej Polska utrzymuje intensywną wymianę handlową głównie z Ukrainą, Rosją i Białorusią. Bliskie odległości generują zdecydowanie niższe koszty przewozu towarów w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, a zbliżone podejście biznesowe i kulturowe ułatwiają nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów biznesowych.
Na Ukrainę eksportujemy głównie dobra szybko zbywalne jak żywność, kosmetyki, środki piorące i artykuły higieniczne, a coraz częściej także maszyny budowlane i sprzęt AGD. Rosja kupuje od nas najczęściej wyroby papiernicze oraz wyroby przemysłu elektromaszynowego i metalurgicznego. Na Białoruś eksportujemy żywność, tworzywa sztuczne oraz wyroby przemysłu chemicznego. U Rosjan zaopatrujemy się w gaz ziemny i ropę naftową, z Ukrainy sprowadzamy wyroby metalurgiczne i mineralne a Białoruś zaopatruje nas w produkty ropopochodne, nawozy i wyroby z drewna.
Wymiana handlowa pomiędzy Polską a państwami członkowskimi WNP odbywa się najczęściej drogą lądową, przy użyciu samochodów ciężarowych o różnych gabarytach. Transport ciężarowy opłaca się najbardziej z racji stosunkowo krótkich tras a ceny paliwa poza Unią Europejską są zdecydowanie niższe, co jest dodatkowym argumentem przemawiającym na korzyść tego typu transportu.
Źródło: Symlog – spedycja międzynarodowa