ADR, czyli europejska umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych została uchwalona w 1957 roku w Genewie, a przez Polskę ratyfikowana dwadzieścia lat później. Ustalenia umowy ADR dotyczą zarówno obowiązków przewoźnika, jak również nadawcy, odbiorcy i rozładowcy. Najbardziej rozbudowanym i problematycznym punktem umowy jest klasyfikacja towarów niebezpiecznych. Częstą trudnością jest również klasyfikacja, a co za tym idzie także transport, odpadów towarów niebezpiecznych. Jednak na każdym z poszczególnych etapów transportu, począwszy od nadawcy a skończywszy na odbiorcy, obowiązki względem umowy ADR są trochę inne. Jakie zobowiązania ma przewoźnik?
Zabezpieczenie towaru
W pierwszej kolejności przewoźnik ma obowiązek sprawdzić, czy ładunek jest dopuszczony do przewozu zgodnie z ADR. Oznacza to mniej więcej tyle, że przewoźnik powinien zwrócić uwagę, czy poszczególne przesyłki są poprawnie oznakowane. Jego zadaniem jest kontrolowanie zgodności ładunku z dokumentacją. Szczególną uwagę należy zwrócić na szczelność opakowań oraz zgodność UN podanego na opakowaniu z UN w dokumentach przewozowych. Jeśli coś przeoczymy lub zbagatelizujemy, wówczas po wyruszeniu w trasę to my ponosimy konsekwencje za niedopilnowanie obowiązków. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, niezwłocznie trzeba przerwać transport, chyba że dostaniemy pozwolenie na kontynuowanie przewozu od właściwych władz, jak na przykład Inspekcja Transportu Drogowego. Uzyskanie takiej zgody jest możliwe, kiedy uda się zapewnić zgodność towaru z obowiązującymi przepisami. Jeżeli przewoźnik zgłosi odpowiednim władzom, że nie został poinformowany o niebezpiecznych właściwościach ładunku i w związku z tym, chce je unieszkodliwić, rozładować bądź zniszczyć, władze mają obowiązek udzielenia odpowiedniej pomocy administracyjnej.
Pojazd
W tej kwestii nie ma zbyt wielu odbiegających od normy zasad. Pierwszą i podstawową jest wzrokowa ocena w celu sprawdzenia, czy pojazd nie ma jakichś oczywistych wad, pęknięć, wycieków bądź braków w wyposażeniu. Naturalnie badania techniczne również muszą być aktualne i warto pamiętać o ich sprawdzeniu. W samej ustawie mowa jest o badaniach technicznych pojazdów-cystern, pojazdów-baterii, cystern-stałych, cystern odejmowalnych, cystern przenośnych, kontenerów-cystern oraz MEGC. Bezwzględnie należy pamiętać żeby pojazd nie był nadmiernie załadowany, a wszelkie wymagane oznakowania wraz z nalepkami ostrzegawczymi zostały umieszczone w odpowiednim, widocznym, przeznaczonym do tego miejscu.
Uprawnienia
Chyba nie będzie dla nikogo zaskoczeniem fakt, że do przewozu towarów niebezpiecznych należy posiadać odpowiednie uprawnienia, które można uzyskać w ramach kursu ADR organizowanego zwyczajowo w ośrodkach szkolenia kierowców. Głównym celem jest uświadomienie kierowcy zagrożeń, jakie generuje transport poszczególnych towarów zakwalifikowanych jako niebezpieczne. Jednak aby przystąpić do takiego kursu należy: mieć ukończone 21 lat, posiadać prawo jazdy kat. B, C lub C+E. Kursy w zakresie ADR dzielą się na podstawowy oraz specjalistyczny. Pierwszy daje możliwość przewozu towarów niebezpiecznych prawie wszystkich klas za wyjątkiem tych transportowanych w cysternach. Natomiast kurs specjalistyczny wymaga wcześniejszego ukończenia kursu podstawowego i odnosi się do transportu towarów w cysternach, towarów niebezpiecznych oraz promieniotwórczych. Firma prowadząca szkolenie powinna być wpisana do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa. Po odbyciu kursu i zdaniu egzaminu bez przeszkód możemy się ubiegać o wydanie zaświadczenia ADR.
Przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych wymaga szczególnej ostrożności – wielokrotnie mamy do czynienia z materiałami łatwopalnymi, żrącymi, trującymi, samozapalnymi lub nawet wybuchowymi. Z tego względu zachowywanie wszystkich przepisów jest restrykcyjnie egzekwowane przez odpowiednie, wyznaczone do tego władze, m. in. Inspekcję Transportu Drogowego bądź policję. Za wszelkie niedopatrzenia możemy zostać dotkliwie ukarani. Dotyczy to wszystkich uczestników przewozu (nadawcy, przewoźnika, odbiorcy oraz rozładowcy). Od samego przewoźnika wymaga się jedynie podstawowych zasad bezpieczeństwa, których musi przestrzegać tak w czasie samego transportu, jak też przed rozpoczęciem przewozu. W drodze jesteśmy odpowiedzialni za samych siebie, a także innych uczestników ruchu drogowego. Warto o tym pamiętać.
źródło: adr-help.pl – przewóz rzeczy