Jedne z częściej mylonych terminów prawnych, które dotyczą przedsiębiorców i prowadzenia firmy, to likwidacja firmy oraz upadłość. Oczywiście, nigdy nie chcemy, aby do takiej sytuacji doszło, jednak zdarza się, że pod wpływem pewnych okoliczności, znajomość i przede wszystkim rozróżnienie tych terminów prawnych będzie bardzo przydatne.
Proces likwidacyjny
Działania likwidacyjne mają na celu zakończenie działalności firmy. Rezultatem jest unieruchomienie firmy oraz zakończenia jej istnienia. Ze względu ekonomicznego oznacza to, że wszystkie sprawy dotyczące finansów spółki tzn. niezamknięte transakcje, zakupione i sprzedane produkty, niewypełnione kontrakty zostały zamknięte. Kolejnym krokiem jest spieniężenie majątku firmy. Trzeba jednak pamiętać, że samo rozpoczęcie procesu likwidacyjnego nie sprawia, że spółka przestaje funkcjonować.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zgromadzenie Wspólników poprzez podpisanie uchwały oraz wyznaczenie likwidatora. Zasady przeprowadzania procesu likwidacji reguluje artykuł 282 kodeksu spółek handlowych. Mówi on, że po podjęciu decyzji o likwidacji spółki, podjęte muszą być działania, które mają na celu: wypełnienie zobowiązań, ściągnięcie wierzytelności, zamknięcie działalności spółki oraz upłynnienie majątku spółki. Firma nie może rozpoczynać innych działań poza tymi, które mają na celu doprowadzenie bieżących spraw do rozwiązania. Likwidatorami mogą być członkowie zarządu, jednak prawo nie wyklucza przekazania tej funkcji osobom zewnętrznym. Do rozpoczęcia likwidacji potrzebne jest również zgłoszenie tej informacji do sądu rejonowego. Może się jednak zdarzyć, że w procesie likwidacyjnym wyniknie konieczność ogłoszenia upadłości firmy (czyli niewypłacalności). Złożenie wniosku spoczywa wtedy na głównym likwidatorze.
Proces przy ogłoszeniu upadłości
Upadłość działalności ogłaszana jest w przypadku spółki, która jest niewypłacalna i nie zawsze oznacza ona likwidację przedsiębiorstwa. Upadłość pozostawia jeszcze opcję i możliwość restrukturyzacji firmy, cięcia kosztów, rozwiązania kwestii spornych z wierzycielami, a nawet zebrania koniecznych do zapłaty środków. Postępowanie upadłościowe rozpoczyna się poprzez złożenie wniosku, kiedy dłużnik nie może opłacić należności wierzycieli.
Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości należy do zadań samego dłużnika – to on musi poinformować o tym sąd w czasie nie dłuższym niż 14 dni od momentu, kiedy wystąpiła do tego podstawa (czyli brak możliwości wypłacenia zobowiązań). Jeżeli takowy wniosek nie zostanie zgłoszony, wierzyciele, o ile poniosą z tego tytułu straty, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie. Są jednak sytuacje, w których sąd może oddalić wniosek. Zazwyczaj ma to miejsce, kiedy niewypłacalny dłużnik nie może pokryć kosztów postępowania lub gdy jego majątek w całości zabezpieczony jest przez hipotekę.
Aby móc ogłosić upadłość, niewypłacalność musi być stała i długoterminowa. W innym przypadku sąd prawdopodobnie oddali wniosek. Szczególnie jeżeli niewypłacalność nie trwa dłużej niż 3 miesiące, nie przekracza 10% wartości przedsiębiorstwa oraz nie będzie szkodliwa dla samych wierzycieli. Po złożeniu wniosku, jeżeli zostanie on zaakceptowany, postępowaniem zajmuje się sąd gospodarczy.
Biuro rachunkowe a upadłość i likwidacja
Upadłość oraz likwidacja firmy to nie tylko liczne komplikacje związane z sądami. To również konieczność uregulowania wszystkich spraw związanych z rachunkowością firmy. Z tego powodu warto zdecydować się na współpracę z biurem rachunkowym. Profesjonalna obsługa księgowa firm pomoże w zamknięciu ksiąg rachunkowych, które wymagane jest zgodnie z artykułem 12.6 ustawy o rachunkowości. Biuro rachunkowe pomoże również w przygotowaniu sprawozdania finansowego. W przypadku firm, które ogłosiły upadłość, ma ono inną strukturę niż w normalnie funkcjonujących firmach, jednak tutaj również konieczne jest stworzenie rachunku zysków i strat, obliczenie bilansu, oraz przedstawienie informacji o dochodach.